Tak jak człowiek nie może żyć bez krwi, tak motocykl nie obejdzie się bez olejów i płynów. Dobry olej silnikowy sprawi, że napęd będzie się wolniej starzał, a jednocześnie będzie dysponował większą mocą i mniej palił. Oleje i płyny mają, jak widać duże znaczenie. Jak jednak dobrać idealny olej silnikowy? Czy wybrać olej mineralny, syntetyczny czy może półsyntetyczny?
Nim dokonamy wyboru, powinniśmy sprawdzić jakie parametry powinien spełniać olej silnikowy dla naszego motocykla. Informacje takie znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najważniejsze parametry to tzw. norma maszynowa JASO, klasyfikacja jakościowa wg API oraz klasyfikacja lepkości wg SAE. Teoretycznie moglibyśmy teraz przystąpić do wyboru oleju silnikowego, ale znawcy tematu zwracają również uwagę na pięć baz ropy naftowej, z której produkowany jest olej silnikowy. Właśnie proporcje użycia poszczególnych baz decydują o podziale olejów na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Te ostatnie są zdecydowanie najdroższe. Mają też jednocześnie najwięcej zalet. Charakteryzują się mniejszym utlenianiem oraz zdecydowanie zmniejszoną tendencja do odkładania się osadów.
Zachowują swoje walory w bardzo szerokim zakresie temperatur. Dedykowane są jednak głównie do silników mniej wyeksploatowanych i wyprodukowanych od około połowy lat siedemdziesiątych. Wcześniej producenci stosowali uszczelniania, które nieszczególnie tolerują oleje syntetyczne i ulegają szybszemu zużyciu. Bez względu na rodzaj pełną gamę olejów znajdziecie Państwo w dziale „oleje i płyny”.