Rodzaje i charakterystyka akumulatorów motocyklowych
Jest głównym podzespołem, który w motocyklu odpowiada za gromadzenie energii elektrycznej. W głównej mierze, jeśli chodzi o bardziej zaawansowane jednoślady, to akumulator, bo o nim właśnie mowa – jest źródłem prądu dla całej elektroniki, począwszy od świec zapłonowych po kierunkowskazy i klimatyzację. W wyniku jego uszkodzenia należy liczyć się z unieruchomieniem jednośladu oraz poważnymi uszkodzeniami elementów mechanicznych. Z tego powodu warto wybrać odpowiedni akumulator do motocykla.
Akumulator żelowy – baterie o unieruchomionym elektrolicie
To bateria, która posiada elektrolit połączony z krzemionką. W wyniku ich działania powstaje specjalna substancja o konsystencji żelu. Do głównych zalet akumulatora żelowego należą przede wszystkim wysokie parametry dotyczące zakresu pojemności oraz maksymalnej głębokości lądowania. Oprócz tego, baterii nie trzeba pozostawiać w pozycji pionowej, instalacja możliwa jest pod wieloma kątami.
Producenci akumulatorów żelowych kuszą potencjalnych nabywców kilkumiesięcznymi okresami pozostawienia baterii bez ładowania, ponieważ ma to spore znaczenie podczas zimowania motocykla. Poza tym przez konstruktorów gwarantowany jest wysoki poziom fabryczny w kwestii szczelności. Do wycieków elektrolitów dochodzi niezwykle rzadko. Ceny akumulatorów żelowych wahają się od 100 do 200 złotych.
Połączenie włókna szklanego z elektrolitem
Zbliżoną technologię w stosunku do akumulatorów żelowych posiadają baterie z zastosowaną technologią AGM, czyli Absorbtive Glass Mat. Wewnątrz znajdują się maty z włókna szklanego, które umiejscowiono pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi zalanymi elektrolitem. W przypadku AGM na uwagę zasługują produkty z najwyższej półki firmy Motobatt. Baterie oferują wysoką szczelność oraz pojemność, co w dużym stopniu zapobiega wyciekom elektrolitu. Na wyróżnienie zasługuje zastosowana większa ilość ołowiu na komórkę.
Włókno szklane AGM wpływa na wysoki poziom komfortu użytkowania. Akumulator jest od razu naładowany i gotowy do natychmiastowego użycia. Na rynku można znaleźć też takie, które należy zalać samemu. Wówczas kąt przechyłu nie może przekroczyć 45°, aby nie doszło do rozlania elektrolitu. Jego zakup to dość spory wydatek, lecz w ten sposób uzyskujemy produkt o dłuższej żywotności, mocniejszych parametrach oraz odporny na wstrząsy i wysoki prąd rozruchowy.
Do zastosowania w starszych modelach – akumulatory kwasowo-ołowiowe
Nie do każdej maszyny potrzebny jest akumulator żelowy lub AGM. W przypadku niektórych motocykli, a zwłaszcza w tych starszych wystarczająca okaże się bateria kwasowo-ołowiowa. To niedrogie rozwiązanie, dobrej jakości produkt można zakupić już od 50 złotych. Niestety żywotność oraz wydajność po długich rozładowaniach niekoniecznie może być dla nas zadawalająca.
Na bazie akumulatorów kwasowo-ołowiowych powstała ich udoskonalona wersja, czyli baterie litowo-jonowe. Znajdują zastosowanie w motocyklach, gdzie każdy kilogram jest na wagę złota. Nie bez powodu potrafią być lżejsze nawet o 80%. Próżno szukać w nich kwasu, stąd też montowane mogą być praktycznie w każdej pozycji. Bardzo długa żywotność oraz samorozładowanie następuje na minimalnym poziomie. Akumulatory litowo-jonowe potrafią ładować się bardzo szybko, ale do tego wymagane jest użycie specjalnych ładowarek. To, jaką baterię wybierzemy uzależnione jest od rodzaju posiadanego motocykla i sposobu jego eksploatacji. Odpowiednio dobrany akumulator sprawi, że nie będzie trzeba martwić się jego stanem podczas podróży.