Używany motocykl 125 za około 10 tysięcy zł? Poznaj nasze TOP 7 propozycji jednośladów dla początkujących

Używany motocykl 125 za około 10 tysięcy zł? Poznaj nasze TOP 7 propozycji jednośladów dla początkujących

07-12-2021

Motocykle z silnikami o pojemności skokowej 125 cm3 to w Polsce hit ostatnich lat. Czy kwota około 10 tysięcy złotych wystarczy, aby móc cieszyć się z jazdy i nie martwić posiadaniem dodatkowych uprawnień? Poznaj nasze TOP 7 najciekawszych, używanych jednośladów.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce od 24 sierpnia 2014 r. przepisami każdy kierowca, który od co najmniej 3 lat posiada prawo jazdy kategorii B, może bez dodatkowych uprawnień kierować jednośladem z silnikiem o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Efekt wprowadzenia w życie nowego prawa widoczny jest tak naprawdę dopiero dzisiaj, kiedy to na serwisach aukcyjnych możemy spotkać coraz więcej ofert motocykli 125 z drugiej ręki.

TOP 7 używanych motocykli 125

Używane jednoślady we wspomnianej klasie pojemnościowej możemy nabyć już za trzy pensje, czyli około 9-10 tysięcy złotych. O popularności tych pojazdów niech świadczy fakt, że w 2020 roku ponad połowę zarejestrowanych pojazdów stanowiły właśnie 125-ki. Najwięcej ogłoszeń dotyczy jednośladów takich marek jak Yamaha, Honda, Kawasaki, ale wśród ofert znaleźć można także perełki rodem ze Starego Kontynentu.

Jakimi modelami 125 warto się zatem zainteresować, chcąc rozpocząć przygodę z jednośladami? Poznaj nasz ranking 7 najciekawszych motocykli w przedziale cenowym do 10 tysięcy złotych, w którym znajdziesz m.in. choppery 125, cruisery 125, a także sportowe enduro.

Motocykl 125 chopper - YAMAHA XV 125 Virago

Yamaha Virago 125 prawdopodobnie nie jest pierwszym modelem, który przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o zakupie 125-ki. Jeśli jednak jesteś miłośnikiem starych amerykańskich filmów i chcesz mieć w swoim garażu jednoślad przypominający pojazd, którym poruszał się Dennis Hopper na planie “Easy Ridera” - prezentowany model będzie strzałem w dziesiątkę. Choć produkować zaprzestano go w roku 2004, na rynku wtórnym można spotkać bardzo dobrze zachowane egzemplarze. W zależności od rocznika i stanu technicznego, cena waha się od 6 do 12 tys. zł.

Model XV 125 Virago, podobnie jak inne choppery 125, wyposażony został w dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o mocy 11KM. Choć jednostka ta pozwalała na rozpędzenie się do prędkości maksymalnej wynoszącej zaledwie 110 km/h, to konstrukcją, dźwiękiem i kulturą pracy zawstydzała większość dostępnych wówczas na rynku motocykli 125. Do największych zalet Yamahy Virago 125 należy nisko osadzony fotel kierowcy oraz dosyć mała waga całego pojazdu (nieco ponad 130 kg “na sucho”).

zdjęcie 1

 

Honda VT 125 Shadow - cruiser 125 dla początkujących

Honda VT 125 Shadow to prawdziwa legenda wśród chopperów i cruiserów 125 - pojazdów nie bez powodu nazywanych stworzonymi do wolności. Model ten posiada wszystkie charakterystyczne cechy jednośladów turystycznych: nisko położone siedzenie kierowcy, kierownicę wydłużoną ku tyłowi motocyklu i ramę o chromowanym wykończeniu.

Na rynku wtórnym dostępne są modele produkowane w latach 1999-2008. W zależności od rocznika, używana Honda chopper kosztuje od 6 do 15 tysięcy złotych. Najwięcej wydamy oczywiście na egzemplarze pochodzące z końca produkcji. Niemniej jednak za 6 tysięcy (a nawet nieco mniej) możemy zakupić bardzo dobrze zachowany egzemplarz z pierwszych serii.

Co znajduje się pod ramą? Choć parametry zamontowanej jednostki V2 nie różnią się od konkurencyjnych 125-ek, to osiągi silnika potrafią zawstydzić nawet dzisiejsze pojazdy w tej klasie pojemnościowej. Chłodzona cieczą dwucylindrowa jednostka potrafiła rozpędzić maszynę aż do 125 km/h, co stanowi imponująca wartość, gdy weźmiemy pod uwagę masę pojazdu (150 kg).

zdjęcie 2

 

Suzuki Intruder 125 VL - motocykl 125 chopper dla wysokiego kierowcy

Suzuki Intruder 125 VL to kolejny motocykl 125 chopper od japońskiego producenta, który znalazł się na naszej liście. Choć model ten nie powala swoimi osiągami, to cieszy się ogromną popularnością wśród pasjonatów motoryzacji, o czym świadczy stale utrzymująca się na wysokim poziomie cena. Dobrze zachowane egzemplarze kosztują około 9-10 tysięcy złotych. Co znajduje się pod ramą młodszego brata VS1400 Intrudera?

Chopper 125 od Suzuki ma dwucylindrową jednostkę w układzie V o mocy 13,5 koni mechanicznych. Warto jednak wspomnieć, że w modelach wyprodukowanych po 2005 roku znajdziemy słabszy silnik (12 KM), co nie czyni z prezentowanego jednośladu demona prędkości. Mimo przeciętnych osiągów, Intruder 125 VL cieszy się dużą popularnością przede wszystkim ze względu na masywny wygląd, nisko położony środek ciężkości oraz wysokiej jakości chromowaną powierzchnię. Starsze roczniki wyposażone były w podwójną rurę wydechową, która zapewniała charakterystyczny ryk silnika. Pojazd w sam raz na zjazd miłośników chopperów!

zdjęcie 3

 

Derbi Senda DRD 125 SM - najlżejsza i najtańsza 125-ka dostępna na rynku

Jeśli szukasz jednośladu typu enduro, który będzie lekki, tani, a do tego efektownie się prezentował, słusznym wyborem może okazać się Derbi Senda DRD 125 SM - jednoślad rodem ze Starego Kontynentu. Ta hiszpańska marka motoryzacyjna, należąca od ponad dwóch dekad do włoskiego koncernu Piaggio & Co, proponuje jedenastokonną jednostkę napędową, dostępną za jedyne… 5 tysięcy złotych (górna granica wynosi 8 tysięcy złotych, w tej cenie możemy znaleźć maszynę w bardzo przyzwoitym stanie technicznym i wizualnym). W pakiecie dostajemy przednie teleskopy marki Paioli o średnicy 41 mm, dwa hamulce tarczowe (o średnicy 300 i 220 mm) oraz wytrzymałą, stalową ramę o sportowym wyglądzie.

Jak Derbi Senda 125 prezentuje się pod względem osiągów? Biorąc pod uwagę piórkową wagę (118 kg) i jednocylindrową jednostkę napędową, można powiedzieć, że pod tym względem jest wprost fantastycznie. Silnik pozwala na bardzo dynamiczne przyspieszenia, a prędkość maksymalna wynosi ponad 130 km/h. Co więcej, jednoślad od Derbi posiada wydajny układ hamulcowy i gazowy amortyzator o dużym skoku.

zdjęcie 4

 

MZ ETZ 125 - powiew PRL-u

MZ ETZ 125 to jednoślad, na widok którego w czasach PRL-u wzdychało wielu miłośników motocykli produkowanych za żelazną kurtyną. Pojazdy z Zschopau charakteryzowały się świetnymi osiągami, bardzo dobrej jakości wykonaniem, a co za tym idzie legendarną jak na swoje czasy wytrzymałością. Co ciekawe, nawet dzisiaj można natknąć się na ETZ 125 w bardzo dobrym stanie wizualnym i technicznym. Za taki ,,zabytek” przyjdzie nam zapłacić około 8 tysięcy złotych.

Co dostajemy w tej cenie? Motocykl MZ dysponuje jednocylindrowym, dwusuwowym silnikiem o mocy 10-14,5 KM (w zależności od wersji) przy 5500 obrotach na minutę. Warto dodać do tego niską masę (118 kg), prędkość maksymalną około 100 km/h oraz… wartość samego pojazdu, która z roku na rok będzie już tylko rosła.

Mocna i wydajna YAMAHA YZF-R 125

Z PRL-u przenosimy się do czasów współczesnych, a konkretniej - roku 2007, w którym zadebiutował jeden z najmocniejszych jednośladów 125 klasy sport. Model ten produkowany był przez 7 lat, a ostatnia seria opuściła japońską fabrykę w roku… 2014, tym samym, w którym w życie weszły nowe przepisy umożliwiające poruszanie się motocyklami 125 na podstawie prawa jazdy kat. B. Co sprawiło, że sportowe 125 od Yamahy uważane jest po dziś dzień za jeden z najlepszych pojazdów w swojej klasie? Miało na to wpływ parę czynników.

Model YZF-R 125 nie bez powodu nawiązuje swoją nazwą do kultowej serii R. Sportowy rodowód dostrzegalny jest na pierwszy rzut oka - wystarczy spojrzeć na masywną rurę wydechową, stalową, sztywną ramę z agresywnymi, czerwonymi detalami oraz kanciaste wykończenie nadwozia. Sportowy charakter maszyny idzie w parze z bardzo dużą wydajnością silnika. Pod ramą znalazł się chłodzona cieczą i zasilana wtryskiem paliwa jednostka napędowa o mocy 15 KM, zapewniająca prędkość maksymalną 125 km/h.

O tym, jak dobrą opinią cieszy się wspomniany motocykl od Yamahy, niech świadczy cena, jaką używane modele osiągają na rynku wtórnym. Dzisiaj, po prawie 15 latach od premiery, za egzemplarz w bardzo dobrym stanie musimy zapłacić blisko 7 tysięcy złotych - i to w przypadku, gdy mówimy o modelach pochodzących z początku produkcji. Dodajmy, że w dniu swojej premiery nowa YZF-R 125 kosztowała 14 tysięcy złotych.

zdjęcie 5

 

Honda 125 enduro - prawdziwa legenda wśród 125-ek

Niniejszy ranking zamykamy prawdziwą legendą w swojej klasie - Hondą 125 enduro, a konkretniej modelem XL125 Varadero. Pierwsze egzemplarze tej maszyny opuściły hiszpańską fabrykę w 2001 roku i produkowane były w niej przez następne 15 lat. W 2007 roku model przeszedł lifting - zmieniono m.in. układ zasilania paliwem na wtryskowy oraz archaiczne zegary prędkościomierza na bardziej nowoczesne. Jak na swoją pojemność (wciąż mówimy o klasie 125 cm3) Honda 125 enduro ma gabaryty porównywalne do starszych sióstr z silnikiem 500 cm3. Również stylistyka nawiązuje do mocniejszych i droższych jednośladów.

zdjęcie 6

Mimo swych gabarytów jednoślad zaskakuje łatwością prowadzenia, lekkością i zręcznością, i to w różnych warunkach - zarówno na autostradach, miejskich, jak i gruntowych drogach. Dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o mocy 15 KM gwarantuje prędkość maksymalną 115 km/h. Zbiornik paliwa mieści 17,5 litra benzyny, co w połączeniu z niewielką konsumpcją (zaledwie 4l na 100 kilometrów), zapewnia zasięg około 400 km na jednym tankowaniu. Warto też zwrócić uwagę na wysokiej jakości ramę, odporną na uszkodzenia, szczególnie zarysowania i "wgniotki".

Honda XL125 Varadero to motocykl przeznaczony nie tylko dla początkujących - jednoślad bardzo ceniony jest przez pasjonatów motoryzacji. Za używany egzemplarz z pierwszych roczników przyjdzie nam zapłacić około 4 tysiące złotych. Znacznie więcej, bo aż trzykrotność tej sumy, będziemy musieli wydać za wersję po liftingu, z pełnym wyposażeniem.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej