Motor dla początkującego - jaki jednoślad wybrać?
Wybór jednośladu jest dla początkującego motocyklisty bardzo ważną sprawą. Zanim założysz kask i ruszysz w drogę, zwróć uwagę na parametry pojazdu. Podpowiadamy, jakie czynniki należy uwzględnić podczas zakupu i jaki motor na początek sprawdzi się najlepiej.
Przed rozpoczęciem swej jednośladowej przygody, warto zapoznać się z podstawowymi parametrami dotyczącymi motocykli. W tym kontekście największe znaczenie będą miały: pojemność skokowa silnika, jego moc, maksymalne przyspieszenie oraz moment obrotowy. Choć na rynku dostępne są motocykle o pojemności 250, 600 a nawet 1000 cm3, odradzamy zakup takiej maszyny osobom niedoświadczonym. Jaki motor warto zatem wybrać na początek?
W naszym rankingu znajdziesz sześć propozycji ścigaczy dla początkujących w różnych przedziałach cenowych. Na liście znalazły się zarówno modele pochodzące z japońskich, jak i europejskich fabryk.
Pierwszy motocykl 125 – dobry pomysł?
Pierwszy motocykl powinien być lekki, aby manewrowanie nim było proste. Wybierając lżejszy pojazd nauczysz się odpowiedniego skręcania metodą przeciwskrętu, a także poruszania się zarówno po zatłoczonej, miejskiej drodze, autostradzie, jak i drodze gruntowej. Idealny motor na początek to ten o pojemności do 125 cm3. Taki pojazd stanowi dobry wybór z co najmniej dwóch powodów.
Po pierwsze - używany egzemplarz przyzwoitego w swojej klasie jednośladu kupimy już za około 5 tysięcy złotych. Po drugie - poruszanie się motocyklem z silnikiem o pojemności skokowej 125 cm3 nie wymaga od sierpnia 2014 r. posiadania prawa jazdy kategorii A. Nie musisz więc zdawać dodatkowych egzaminów ani odbywać kursów doszkalających. Warunki są jednak dwa - musisz posiadać aktualne prawo jazdy kategorii B, i to od co najmniej 3 lat.
Motor na początek: Yamaha MT 125
Dla osób dysponujących większym budżetem na start, świetnym wyborem może okazać się Yamaha MT 125. Model ten, produkowany od 2014 roku, charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami technicznymi. Biorąc pod uwagę klasę pojemnościową (125 cm3), nie należy oczekiwać od niego fajerwerków, niemniej jednak zamontowana pod ramą jednocylindrowa jednostka zapewnia dużą wydajność i przyzwoite osiągi.
Silnik o mocy 15 KM przy 9000 obr./mim pozwala, przy jeździe w pojedynkę, rozpędzić się do zawrotnej prędkości 130 km/h. Przy spalaniu na poziomie 2,5-3,0 l/100 km możemy liczyć na ekonomiczną jazdę. Jeśli więc szukamy taniego w eksploatacji motocykla, o przyzwoitych osiągach, a nie mamy prawa jazdy kat A., Yamaha MT 125 to idealny motor na początek przygody z jednośladami. Warto jednak liczyć się z niemałą kwotą - za fabrycznie nowy egzemplarz będziemy musieli zapłacić ok. 20 tysięcy złotych. Na używany pojazd wydamy mniej, bo połowę tej kwoty.
BMW F650, czyli trwałe i komfortowe enduro rodem z Europy
Choć BMW nie należy do liderów wśród producentów jednośladów, warto zwrócić uwagę na model F650, który powstał we współpracy z włoską Aprillią i austriackim Rotaxem. Efekt współpracy trzech europejskich firm jest imponujący. Motocykl produkowany od wczesnych lat 90. szybko zasłynął wśród początkujących motocyklistów z uwagi na wysoką jakość wykonania, przyzwoite osiągi i bardzo małe jak na swoją klasę, gabaryty (ważył jedyne 187 kg na sucho).
Pod sportową ramą zamontowano jednocylindrowy silnik (o mocy 48 KM przy 6500 obr./min) marki Rotax, dla którego przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów nie jest niczym nadzwyczajnym. Nic więc dziwnego, że również dzisiaj, niemal 30 lat od premiery, na rynku wtórnym można znaleźć dobrze zachowane egzemplarze tego jednośladu. Ceny wahają się od 6 do 10 tys. złotych. BMW F650 ma pojemność skokową 650 cm3, co oznacza, że chcąc na nim jeździć, musimy dysponować prawem jazdy kat. A.
Aprilia Pegaso 600 - ścigacz na każdą kieszeń
Odwiedzając Stary Kontynent, nie sposób pominąć wycieczki do Włoch, a konkretniej - fabryki marki Aprilia. W portfolio producenta znajduje się wiele modeli ścigaczy dla początkujących. Jednym z nich jest Pegaso. Maszyna z silnikiem o pojemności skokowej wynoszącej 562 cm3, stanowi doskonałą alternatywę dla BMW F650 - produkowanej zresztą w tej samej fabryce. W czasach swojej świetności jednoślad Aprili był nawet o ⅓ tańszy od swojego konkurenta i jakością wykonania znacznie go przewyższał.
Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik z pięciozaworową głowicą o mocy 50 KM sprawuje się nad wyraz dobrze w każdych warunkach. Doskonale wyważony stosunek ceny do jakości sprawia, że Aprilia Pegaso 600 to świetny ścigacz dla początkujących. Dobrze zachowany egzemplarz kupimy już za około 7 tysięcy. Nie powinniśmy doświadczyć problemów z dostępnością części zamiennych.
Honda VT600C Shadow – chopper dla początkującego
Honda VT600C Shadow świetnie sprawdzi się jako chopper dla początkującego motocyklisty. Model wzorowany jest na klasyce z najlepszych lat, produkowany był przez ponad 20 lat - od 1988 do 2000 roku. Pod chromowaną ramą znalazła się dwucylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności skokowej 600 m3 (w portfolio marki dostępne były również siostrzane modele typu 125 i 500 ccm) i mocy 39 KM. Choć prędkość maksymalna osiągana przez motocykl nie jest imponująca (wynosi zaledwie 103 km/h), początkujący motocykliści nie powinni mieć najmniejszych powodów do narzekania.
Dobrze zachowane modele, pochodzące z ostatnich roczników, osiągają cenę nawet 12 tysięcy złotych. Mniej, bo około 7-8 tysięcy przyjdzie nam zapłacić za egzemplarze wyprodukowane w połowie lat 90. Honda VT600C Shadow to dobry motor na początek, o ile bardziej niż na osiągach, zależy Ci na posiadaniu taniej maszyny rodem ze ,,Swobodnego Jeźdźca”.
Honda CRF250L jako pierwszy motocykl typu enduro/cross
Pozostając w fabryce Hondy, warto jeszcze rozejrzeć się za pierwszym motocyklem typu enduro/cross do poruszania się na co dzień. Model CRF250L to świetny wybór na początek, o ile oczywiście posiadamy uprawnienia do poruszania się motocyklami. W pojeździe zamontowano jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik 250 cm3 z elektronicznym wtryskiem paliwa i elektrycznym rozrusznikiem. Jednostka ta jest w stanie rozpędzić jednoślad do 120 km/h. Bak o pojemności 7,7 litra gwarantuje przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym tankowaniu.
Nowa Honda CRF250L dostępna jest za ok 20 tysięcy złotych. Jeśli ma to być Twój pierwszy motocykl, dobrym wyborem będzie zakup używanego egzemplarza ze starszych roczników. W przeciwieństwie do modeli z silnikiem o pojemności 125 cm3, ten wymaga posiadania prawa jazdy kategorii A.
Skuter Suzuki Burgman 125 - dobry ścigacz dla początkującego?
Suzuki Burgman w wersji 125 to świetny, choć nieoczywisty, wybór ,,ścigacza dla początkującego”. Pojazd japońskiego producenta to tak naprawdę skuter wyposażony w wygodną kanapę, spory bagażnik i jednostkę napędową o mocy 12 KM. Dla kogo został stworzony skuter Suzuki? Dla wszystkich tych osób, którym nie zależy na pokonywaniu długich tras czy poruszaniu się po gruntowych drogach. To świetny wybór dla każdego, kto szuka ekonomicznego jednośladu do dojazdów do pracy czy na uczelnię. Tym bardziej, że nie musimy dysponować prawem jazdy kat. A, aby zasiąść za jego kierownicą.
Za sprzęt z opcjonalnym układem ABS trzeba wydać niemal 20 tysięcy złotych. Używane, słabiej wyposażone egzemplarze można z kolei nabyć za 5-7 tysięcy.
Jaki pierwszy motocykl? Podsumowanie
To, jaki motor na początek wybierzesz, zależeć będzie od kilku czynników: posiadania uprawnień do kierowania jednośladami z silnikiem o pojemności skokowej większej niż 125 ccm, funduszy, jakimi dysponujesz, a także przeznaczeniem samego motocykla. Nie wiesz, który pojazd zakupić? A może jesteś szczęśliwym posiadaczem wymarzonego modelu i szukasz części zamiennych do swojego motocykla?
Sprawdź już dziś ofertę sklepu internetowego MotoBros.pl, w którym oferujemy fachowe wsparcie i pomoc. Ponadto zajmujemy się sprzedażą oryginalnych i zamiennych akcesoriów motocyklowych. Asortyment obejmuje m.in.:
- koła
- akumulatory,
- układy elektryczne,
- zawieszenie,
- inne akcesoria dla motocyklistów.