Jaki rodzaj napędu wybrać do motocykla?
Każdy posiadacz motocykla po przejechaniu wielu kilometrów jest w stanie wyrobić sobie opinię na temat cech i właściwości podzespołów swojej maszyny. Na tej podstawie dobiera nowe opony, akumulator, części układu napędowego a także detale, które odpowiadają za komfort podczas jazdy jednośladem. Okazuje się, że sposób przenoszenia momentu obrotowego na tylne koło najczęściej warunkuje dokonywanie najistotniejszych modyfikacji czy nawet staje się powodem wyboru innego modelu motocykla.
Każdy napęd ma swoje wady i zalety
Wśród motocyklistów nie panuje jednoznacznie przekonanie o układzie napędowym, który odpowiadałby każdemu rodzajowi maszyny. Każde z tych rozwiązań posiada swoje wady i zalety, a wszystko uzależnione jest od masy pojazdu oraz jego przeznaczenia.
Wybór jednostki napędowej zależy wyłącznie od priorytetów kierowcy. Innego zakupu dokona osoba stawiająca na sport, inaczej postąpi motocyklista pasjonujący się długodystansowymi podróżami. Wśród najpopularniejszych napędów wymienia się łańcuch, pas napędowy oraz wał napędowy.
Łańcuch - proste i dobre rozwiązanie do większości motocykli
Zna go chyba każdy motocyklista, za jego pomocą napędzane są zarówno motocykle miejskie, jak i sportowo-turystyczne. Wielu kierowców chwali sobie łańcuch, ponieważ cechuje go niska masa oraz prostota konstrukcji. Oprócz tego, notuje się najniższy stopień utraty mocy na tylnym kole - 3%. Na tego rodzaju napęd składają się dwie zębatki połączone łańcuchem.
Widoczna gołym okiem konstrukcja pozwala na dokonanie szybkiej diagnozy stanu napędu. Łańcuch jest rozwiązaniem tanim, kosztuje najczęściej kilkadziesiąt złotych. Większość producentów jednośladów dedykuje zestawy w zależności od posiadanego modelu. Niestety zębatki i łańcuchy przejawiają skłonność do szybkiej eksploatacji, wymagają systematycznego smarowania, które należy dobrać do charakteru maszyny i panujących warunków.
Pasek napędowy – połączenie zalet łańcucha i wału
Choć jest stosunkowo mało popularny, to jego użytkownicy chwalą sobie to, że jest wykonany z materiałów wzmocnionych kevlarem. Najczęściej spotyka się pasek napędowy w jednośladach sportowo-turystycznych oraz w motocyklach marki Harley-Davidson. Do jego głównych zalet należy bezobsługowość, nie wymaga smarowania, a żywotność może sięgnąć nawet do 50 tysięcy km.
Za pasek napędowy i jego wymianę dużo zapłacimy, a w przypadku agresywnego stylu jazdy należy liczyć się z większym spadkiem mocy na tylnym kole, tj. ok 11%. Ten rodzaj napędu posłuży do codziennej jazdy oraz jako świetne połączenie designu z bardzo dobrymi osiągami.
Wał napędowy – dla wielbicieli cięższych maszyn
Zwany również wałem Kardana montowany jest w cruiserach, enduro oraz w modelach turystycznych. Pracuje bezgłośnie, nie wymaga smarowania, tak naprawdę wystarczy okresowa wymiana oleju w przekładni. Wał napędowy nie przenosi całej mocy silnika na tylne koło, mowa o spadku nawet o 30%. Duża masa ma wydatny wpływ na właściwości jezdne.
Użytkowanie tego napędu łączy się z dużymi kosztami w momencie jego uszkodzenia, a co za tym idzie wymiany. Choć zdarza się to niezwykle rzadko, to wał ulega awarii w najmniej niespodziewanym momencie. Będąc mniej doświadczonym motocyklistą można nie wyczuć symptomów usterki.
W celu dokonania trafnego wyboru, warto przyjrzeć się każdemu rozwiązaniu. Z uwagi na odmienne konstrukcje motocykli dostępnych na rynku nie istnieje złota zasada wyboru sprawdzonej jednostki napędowej. Każda z nich sprawdzi się, jeśli została dopasowana do sposobu wykorzystania.